UITRUSTING VOOR WINTERSPORT

LANGLAUFMATERIAAL

Langlaufuitrusting: het extra zetje voor de loipe

Ben je op zoek naar een nieuwe uitdaging in de wintersport? Langlaufen is helemaal in de mode en een geweldige full-body workout waarbij je bijna alle spiergroepen van het lichaam aanspreekt en tegelijkertijd je gewrichten ontziet. Daarnaast geniet je van het prachtige winterlandschap en werk je aan je conditie. Met een dynamische rijstijl op de loipe kun je namelijk ongeveer 700 calorieën per uur verbranden! Vooral langlauf-hotspots zoals het Thüringer Woud of het Beierse Woud bieden voor zowel beginners als gevorderden routes met verschillende uitdagingen. Door de verschillende langlauftechnieken te beheersen, zorg je voor meer afwisseling.
Krijg hier een overzicht van de trend in de wintersport van het langlaufen en ontdek hoe je er volop van kunt genieten. We laten je ook zien met welke producten je je langlaufuitrusting compleet maakt en hoe je je sportieve prestaties kunt verbeteren.

Leren langlaufen - technieken in een oogopslag

Langlaufen leren is relatief eenvoudig: beginners beginnen meestal met de klassieke techniek, die door de arm- en beenbewegingen in de diagonale pas veel overeenkomsten heeft met Nordic Walking. Voor iedereen die voor het eerst op langlaufski's staat, is het aan te raden de juiste bewegingen in een cursus te leren. De klassieke techniek wordt bijna uitsluitend beoefend op speciaal aangelegde langlaufroutes, geprepareerde loipes. Andere essentiële technieken bij klassiek langlaufen zijn:

  • De dubbeldekkersduw is de belangrijkste vorm van voortbeweging bij het klassieke langlaufen. Het glijden van beide ski's wordt aangedreven door een parallelle armaandrijving. Men gaat gemakkelijk op de knieën. De benen van de amateurs hebben daarbij een pauze, ze produceren geen aandrijving en blijven alleen in de baan. Professionals genereren ook voortstuwing door over de tenen te rollen.
  • Het apparaat stap is een klimtechniek die wordt gebruikt wanneer de grip van de diagonale stap niet meer voldoende is om op steil terrein vooruit te komen. De kick wordt uitgevoerd op de rand van de geschoren ski's, met de palen ter hoogte van het lichaam of daarachter. Er is geen glijdende fase.

Maak er jouw seizoen van! Vind de juiste sportproducten voor jouw winteravontuur:

De "schaatsstap", het zogenaamde schaatsen, is iets veeleisender dan de klassieke stijl: een geprepareerde langlaufloipe is voor deze techniek niet nodig, omdat deze dynamischer is in zijn bewegingen. De baan voor het schaatsen is meestal drie tot vijf meter breed en glad. De juiste timing tussen duwen en glijden vereist enige oefening en een goede basisconditie. Het is daarom meestal gereserveerd voor gevorderde langlaufers. Als je in de zomer veel tijd op inline skates doorbrengt, moet je het ook op ski's snel onder de knie krijgen. Deze technieken worden ook gebruikt bij het schaatsen:

  • Met de single-breaker wordt elke beenstuwing ondersteund door een dubbeldekker-inzetstuk.
  • Bij de asymmetrische geleidingsarmtechniek wordt de stang elke tweede beenduw gebruikt, waarbij de stang van de leidende hand dicht bij de ski wordt geleid.
  • Met de armschommeltechniek wordt de gelijktijdige schop met beide armen pas bij elke tweede stap uitgevoerd.
  • In diagonaal schaatsen, dat vooral door minder ervaren langlaufers wordt gebruikt om energie te besparen op beklimmingen, is de volgorde van de bewegingen vergelijkbaar met de bottenstap in het klassieke langlaufen, maar heeft daarentegen een kleine glijdende fase.

Ongeacht welke langlauftechniek je beoefent, ze zijn allemaal fysiek veeleisend na verloop van tijd: niet alleen moet je letten op een rechte lichaamshouding en een stabiele rug, vooral je benen leveren topprestaties. Met onze Sports Compression Sleeves voor je onder- en bovenbenen houdt je beenspieren het langer vol op de loipe.

Sports Compression Sleeves Upper Leg

Nu kopen!

Sports Compression Sleeves Lower Leg

Nu kopen!

Onze compressiemoffen voor de arm bieden je de perfecte ondersteuning voor het zwaaien met je langlaufstokken en krachtige afzet:

Sports Compression Sleeves Arm

Nu kopen!

Conditie en conditie - de A & O om spierpijn te voorkomen

Door de constante inspanning worden bij langlaufen, zoals eerder vermeld, vooral de spieren in jouw boven- en onderlichaam belast, wat vooral bij ongetrainde lopers snel tot krampen of spierpijn kan leiden. Ook de romp en de rug moeten een grote bijdrage leveren; ze zijn verantwoordelijk voor de stabiliteit en dragen tijdens het lopen een groot deel van het lichaamsgewicht. Als gevolg van de aanhoudende belasting op de enkelgewrichten ontstaat ook vaak spiervermoeidheid. Mocht je extra ondersteuning voor je enkelgewricht tijdens het langlaufen wensen, mag de Sports Ankle Support niet ontbreken in jouw uitrusting.

Leer de enkelbandage kennen

Langlaufen stelt ook hoge eisen aan je uithoudingsvermogen. Daarom is het verstandig om vooraf een medische controle te laten uitvoeren als je onzeker bent over je gezondheid. Als je een infectie hebt of op een andere manier lichamelijk verzwakt bent, is het sowieso raadzaam om op deze dagen volledig af te zien van sporten.

Met de juiste langlaufuitrusting het risico op blessures verminderen en je uithoudingsvermogen vergroten.

Bij langlaufen is de juiste uitrusting essentieel. Laat je het beste deskundig adviseren in een wintersportwinkel. Ski's vormen de basis, waarbij klassieke en skating-stijlen verschillende modellen vereisen. Bindingen zorgen voor een veilige grip, terwijl speciale langlaufschoenen zorgen voor optimale controle en comfort. Skistokken bieden stabiliteit en aandrijving, en de keuze van de juiste kleding, inclusief ademende kleding en passende accessoires zoals een skibril, muts en handschoenen, is essentieel om warm en droog te blijven.
In vergelijking met alpineskiën of snowboarden is het risico op de loipe relatief laag, maar er zijn toch risicofactoren voor langlaufblessures. Bevroren loipes of steile afdalingen kunnen leiden tot valpartijen. Maar ook een ontoereikende trainingsconditie en daardoor overbelasting kunnen leiden tot pijnlijke gevolgen zoals verrekkingen, ontstekingen of langdurige spierspanning (spierdystonie). Het goede nieuws: Ook bij langlaufen kun je met de juiste uitrusting dergelijke risico's op blessures proactief voorkomen.

Die Skisokken van Bauerfeind Sports hebben bewezen dat ze je kracht verbeteren door gerichte druk. Dit betekent dat je niet alleen profiteert van een grotere snelheid: de bloedcirculatie wordt verbeterd en voorkomt spier- en weefselschade, waardoor je veel langer meegaat op de piste. De sokken zijn gemaakt van een ademend hightech-microvezelmateriaal dat zich perfect aanpast aan de vorm van je lichaam en temperatuur en vocht reguleert - een garantie voor langdurig comfort, zelfs tijdens lange tochten.

De ideale oplossing om je herstel na een vermoeiende langlauftocht te bevorderen, zijn overigens onze Sports Recovery Socks. Bekijk ze nu!

Heb je nog meer hulp nodig?