Man en vrouw wandelen een berg af met wandelstokken in de hand en dragen wandelsokken

Wandelen

Wandelen voor Beginners

Alles wat belangrijk is over route, uitrusting en gedrag op de berg

Wandelen is gezond. Laten we gaan!

Het is bewezen dat regelmatig wandelen een positief effect heeft op de gezondheid - zowel lichamelijk als geestelijk. Uit studies blijkt dat wandelen, vooral in de bergen, het welzijn aanzienlijk verbetert en ook lichamelijke problemen zoals hoge bloeddruk, ademhalings- of hartklachten aanzienlijk vermindert.

Reden genoeg om de knusse sofa te verruilen voor de "huiskamer" van de natuur en de wandelschoenen aan te trekken. In dit artikel gaan we in op alles waar beginnende wandelaars op moeten letten.

Onze wandelsokken uit de Outdoor Performance Line

%
Korting
Outdoor Performance Mid Cut Socks

€ 17,91* € 19,90* (10% bespaard)
%
Korting
Outdoor Performance Compression Socks

€ 40,41* € 44,90* (10% bespaard)

Reisplanning: blijf altijd realistisch!

Elke goede wandeltocht begint lang voordat je je buitenschoenen vetert. De vraag naar de route is bijna de belangrijkste, vooral als het gaat om het kiezen van de juiste moeilijkheidsgraad.

Hier zijn een paar tips voor de ideale route:

  • Oriënteer je op de fitheid en het ervaringsniveau van allebetrokkenen.
  • Beginners kunnen het beste eerst kortere routes op bewegwijzerde wandelpaden kiezen.
  • Informeer van tevoren naar belangrijke punten op je route, bijv. parkeermogelijkheden bij het startpunt, mijlpalen of stopplaatsen en hutten.
  • Informeer naar de afstanden tussen de verschillende waypoints en plan royaal pauzes in (op de bewegwijzering wordt daar vaak geen rekening mee gehouden).

Uitrusting: Concentreer je op het essentiële

Als de dag van de wandeling nadert, is het tijd om in te pakken. Zoals vaak het geval is bij wandel- of trektochten, is minder meer. Hier is een kleine lijst van dingen die je zeker mee moet nemen.

Onze Wandelensokken zijn een goede investering als je gepassioneerd bent door het buitenleven en waarde hecht aan extra kracht voor je spieren en meer comfort voor je voeten.

  • Identiteitskaart, zakdoekjes, contant geld en een zakmes als "basisvoorraad" en om te kunnen "handelen" in geval van nood.
  • Een wandelkaart, een kompas (eventueel als app) en een gps-toestel of een gps-horloge voor de oriëntatie, want smartphones hebben de neiging om op het beslissende moment de geest te geven.
  • Lichte, ademende kleding, op zijn minst een degelijke regenjas, zonnebrandcrème en hoofddeksel indien nodig, vooral op zonnige dagen en op grote hoogten.
  • Een kleine medische kit: EHBO-doos, blaarpleisters, persoonlijke medicatie, pincet, ontsmettingsmiddel.
  • Genoeg water en kleine snacks zie punt voeding

En met deze producten snij je ook een goed figuur op elk terrein

Voeding: wees geen ontbijt muffin!

Als duursporter weet je natuurlijk hoe belangrijk de juiste voeding is tijdens wandeltochten. Jullie moeten dit onthouden:

Je moet dit onthouden:

  • Koolhydraatrijk voedsel de dag ervoor, d.w.z. pasta, rijst, volkorenbrood of aardappelen.
  • Eet een verstandig ontbijt op de dag van de wandeling! Dit is belangrijk, vooral voor degenen die niet ontbijten. Natuurlijk moet je alles vermijden wat te moeilijk te verteren is.
  • Wij bevelen kleine koolhydraathoudende en licht verteerbare tussendoortjes aan, zoals fruit, groenten, gedroogd fruit, mueslirepen, noten en dextrose.
  • En natuurlijk: genoeg drinken! Vooral tijdens het wandelen is vochtverlies vaak niet zo merkbaar. Drink elk half uur een kwart tot een halve liter water, thee of vruchtensap.

De Do's en de Don'ts op de berg

Als je, na een paar kennismakingswandelingen in het bos en op de vlakte, van plan bent om wat hogerop te gaan, zijn er andere belangrijke dingen waar je zeker rekening mee moet houden.

De Dos op de berg:

  • Plan meer pauzes: Vooral als je je eerste grote tochten in het midden- of hooggebergte maakt, is het essentieel om extra pauzes in te plannen. Het is vooral belangrijk regelmatig te drinken om problemen met de bloedsomloop te voorkomen.
  • Op de berg zeg je hallo tegen elkaar en je spreekt elkaar bij de voornaam aan.
  • Neem je rotzooi mee: Je bent te gast in de natuur, dus neem je afval mee terug, zodat nog vele generaties ervan kunnen genieten.
  • Neem zonnebrandcrème mee: Vooral op grote hoogte heeft de zon een enorme kracht, zelfs als het bewolkt is. Smeer je dus altijd in met zonnebrandcrème en draag een hoed en een zonnebril!
  • Wees vriendelijk en begripvol: Vooral op smalle paden in gebieden waar veel wordt gewandeld, kunnen van tijd tot tijd kleine "verkeersopstoppingen" ontstaan. In dergelijke situaties is het bijzonder belangrijk om vriendelijk, begripvol en geduldig te zijn. Als je anderen af en toe voor laat gaan, krijg je niet alleen een glimlach terug, maar zorg je er ook voor dat risicovolle situaties in de eerste plaats kunnen worden vermeden.

De don'ts op de berg: 

  • Begin maar te rennen zonder je spieren op te warmen: Als de klim vlak bij je startpunt is, doe dan van tevoren wat lichte opwarmoefeningen om je spieren op bedrijfstemperatuur te brengen.
  • Losse stenen: Het moet duidelijk zijn dat dit geen goed idee is. Anders kan wat leuk had moeten zijn, serieus worden.
  • Dieren aaien: Ook al is het verleidelijk om koeien of paarden te aaien, laat ze toch met rust - dit is tenslotte hun leefgebied.
  • Water uit plassen drinken: Zelfs als je erge dorst hebt, is dit geen goed idee, want zelfs in kleine plassen verzamelen zich bacteriën en wormen, die in geval van twijfel voor zeer onaangename herinneringen aan je wandeltocht zorgen.
  • Wandelen zonder een plan: Vooral in de bergen moet je de paden kennen (vooral die welke terug naar het dal leiden) om zo nodig te kunnen reageren op weersveranderingen.

Onze wandelsokken uit de Outdoor Performance Line